CIVITTA uuris ühe turuosalise, Tele2 Eesti soovil fikseeritud lairiba turgu Eestis ning võrdlesime andmeid teiste Euroopa Liidu riikidega. Turu analüüsi tulemusel jõudsime seisukohale, et üks peamisi Eesti kõrgete hindade põhjustajaid on ebamõistlikult kallid hulgitasandi juurdepääsu hinnad – see on hind, mida peab operaator maksma turgu valitsevale ja andmeside infrastruktuuri omavale sideettevõttele, et lõpptarbijale internetiühendust pakkuda. Turgu valitsev ettevõte on kohustatud ausa konkurentsi põhimõtetel pakkuma teistele turuosalistele juurdepääsu lairibaühendusele. Kõrged hinnad ning asjaolu, et teised operaatorid hetkel seda teenust ei kasuta, viitab olukorrale, et hinnastamisel rakendatakse konkurentsi pärssivaid meetmeid.
Nimetatud hüpoteesi kontrollimiseks viis CIVITTA läbi hinnakruvi efekti ja turuvallutuslikku hinnastamist analüüsiva uuringu. Teisisõnu uurisime, kas Eestis turgu valitsev ettevõte kasutab:
Hinnakruvi efekti ja turuvallutusliku hinnakujunduse testide käigus modelleerisime erinevate teenuste eest lõppkasutajatelt saadavad tulud turgu valitseva ettevõtte vaatenurgast, samuti teenuste osutamisega seotud kulud, lähtudes Euroopa Komisjoni käsitletud hinnakruvi efekti juhtumite korral kasutatud metoodikast. Kulude hindamiseks kasutasime eksperthinnaguid, operaatorite ajaloolisi andmeid, turgu valitseva ettevõte andmeid ja infrastruktuuri teenuse maksumuse hinnakirja ning erinevaid varasemaid uuringuid. Meie analüüsi tulemusena selgus, et turgu valitseva ettevõtte kulud ületavad tulusid, mis tähendab, et tegemist võib olla õiglase konkurentsi tingimuste rikkumisega.
Hinnakruvi efekti ja turuvallutusliku hinnakujunduse analüüsi metoodikat on võimalik laiendada ka teistele majandusharudele, kus turgu valitsev ettevõte on reguleeritud ning kohustatud fikseeritud hindade alusel tagama juurdepääsu oma infrastruktuurile teistele turuosalistele.
Analüüsi viisid läbi CIVITTA vanemkonsultandid Martti Rell ja Renar Uibooss.